Friday, August 13, 2010

Banyak kali tersedak bulan ni

Setahun sekali(sebulan),
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak.. uhukk.. sape sebot name aku nih?

tet..

Dalam suasana menyambut bulan puasa ni, banyak lah jugak gelagat-gelagat manusia yang aku mula perasan agak menonjol. Terima kasih kepada Facebook.

Pertamanya, banyakla orang post pasal raya la, nak berbuka apa la. Ada jugak yang cerita pasal sungguh getir hidup dia dalam hari dia puasa tu... Kena buat kerja itu, ini, lupa sahur.. Cewah.. Bila berbuka melantak macam 8 purnama tak jumpa nasik. Kecoh la lu.

Lagu-lagu raya dah mula berkumandang dekat ceruk2 MP3 dan laptop member2 aku. Puasa baru 3 hari. Tak sabar betol nak raya. haih..

Aku masih tak boleh nak menggembirakan hati aku setiap kali Hari Raya datang. Mungkin aku memang tak suka Hari Raya. Duit raya pun dah tak dapat. Atau adakah aku jealous dengan kawan2 aku yang bercerita tentang keterujaan mereka nak pulang beraya ke kampung. Aku kurang mengerti perasaan mereka itu. Seronokkah balik kampung?

Kalau orang tanya aku orang mana, aku jawab orang KL. Orang tanya aku asal dari mana, aku jawab KL jugak. Bila tanya kampung dekat mana, aku jawab kampung mak abah aku dekat Terengganu.

"ooooo.. orang ganu rupenye.."

Maaf, aku bukan orang Terengganu. Mak abah aku orang Terengganu. Aku sejak kecil aku tinggal di KL. Tapi orang gelar aku orang tak sedar diri. Suka hati hang la.. Aku lebih terer cakap Sabah daripada cakap Terengganu.

"Tak sedar diri."

"Tak berpijak di bumi yang nyata."

haha.. ini antara tohmahan yang dilemparkan kepada aku. Terima kasih. Aku akan cuba analisis kata2 anda ini sama ada ia bermanfaat tak untuk hidup aku. Kalau tak. Terima kasih je la. Tak membantu. Kecik hati pun tak.

Selamat menjalankan ibadah puasa. :)

1 comment:

;p said...

"Aku lebih terer cakap Sabah daripada cakap Terengganu."

apakah??hahah
-pika-