Saturday, April 4, 2009

Mandi bunga lebih baik daripada mandi kerbau

Pukul berapa sekarang? - Pukul 4.45 pagi.

Orang lain tgh syok terbungkang kat katil peluk bantal busuk sedangkan aku pulak tercongok kat depan komputer. Ah, lupakan, pasal aku dah terbungkang petang tadi.

Aku baru balik dari Sarawak, pukul 11.00 pm lebih tadi baru sampai KL.

Aku pergi Sarawak pasal nak temankan kakak aku sambil cuti-cuti Malaysia. Banyak untuk dilawati, banyak lagi untuk diterokai. (promote sikit). Ah, aku dah berkurung kat rumah dekat 4 bulan, tak buat apa2 yang seronok. Aku dah cari kerja, tapi sekarang banyak diskriminasi untuk lelaki dalam mencari kerja. Aku pergi MPH Jusco Maluri, ada kerja kosong, tapi dia takmau lelaki. Aduiyai. Korang rugi tak hire aku pasal aku ni bestworker since 2004. Aku kerja rajin, tak banyak cakap, jujur, mesra alam, cuma aku tak suka kalau korang cuba mengamalkan pengambilan lemak berlebihan. Kalau korang buat jugak, kita tengok siapa pijak kepala siapa.

Ah, berbalik kepada di Sarawak, aku pergi sana 2 hari je. Sehelai sepinggang pulak tu. ade RM39.90 je dalam wallet aku.(aku seorang yang jujur) Maka aku pun tak banyak la beli barang, ade la gelang kayu dengan baju T-Shirt Sarawak je sekadar souvenir. Sorry, kekawan, lain kali je la. Tapi aku seronot kat sana. sebab ape?

Awek Sarawak.

Aduimak, lawa2 la pulak awek & amoi kat sana..(aku lelaki normal). Tak macam kat KL, aku tak pasti ada ke tak sebab awek kat KL banyak muka celup tepung cap Maybelline. Aku tak dapat nak nilai. Kat Sarawak ni diorang mana sangat pakai mekap. Diorang memang natural je beautynye. Awek kerja kat KFC pun sikit punya lawa. Lawa yang menarik & menggangu perhatian. Tak boleh fokus sampai sampai ayam pun tersuap kat hidung. Dah la Muba, asik berangan je. Bile nak ade awek??

Kat Sarawak, aku tergerak hati la pulak nak cari kerja kosong kat suratkhabar Berita Hairan. Belek punye belek, ade la pulak kerja kosong sambilan kat Santai Cafe di Cheras. Dekat la jugak dengan rumah aku. Nombor telefon ada dipaparkan. huh.. hmm.. er...

Kalau korang nak tahu, aku ade sejenis fobia. Phonephobia. Korang tafsirlah sendiri ape istilah tu. Aku dah berdebar jantung aku nak tekan button "call". Padahal nak tanya kerja je. Begitulah aku kalau nak menelefon strangers. Aku memang takut/susah/seriau atas sebab yang aku pun tak pasti. Aku dengan jujur jujur bagitau korang pasal takut ade member yang tersinggung bila call aku pakai no. lain dan aku tak angkat. Aku lebih suka SMS atau face to face terus. Tapi memandangkan aku kat Sarawak, aku tak boleh pegi cafe tu, kalau nak tunggu aku balik dari Sarawak untuk pergi terus kat cafe tu, takut vacancy dah habis. Nak taknak aku beranikan la jugak call.

*caller ringtone lagu misha omar

Tak diangkat. Aku lega + tak puas hati aku cuba lagi untuk call. Call punye call sampai aku dah hafal dah lagu Misha Omar tu. Tajuk ape entah tak sure. "Cinta Muthu dan Letchumi" kot kalau tak silap. Sejam lepas tu, dia call aku balik, then aku teranglah apa yang aku nak.

Aku: salam, saya ade bace paper hari ni pasal kerje kosong kat Santai Cafe ni.

Dia: Ya, ya.

Aku: saya duduk kat SS, tak jauh la kan? Saya nak mintak kerja ni..

Dia: Owh, boleh-boleh.

Aku: Tapi saya nak tanya, saya ni nak kerja tapi tak lama. Dalam dua bulan je kak.

Dia: Hahahah.. hkk.. hahahaha.., hmm (gelak dengan penuh sinis).. nanti awak datang la kat kedai ni untuk interview.

Aku: ..... ok kak, terima kasih, salam.

Salahkah aku berlaku jujur?

adakah anda merasakan Muba akan mendapat kerja yang dimintanya? Jika ya, sms YA (jarak) dan hantarkan ke 32728/DAPAT,
jika tidak, sms TIDAK (jarak) dan hantarkan ke 8255532728/TAKDAPAT

P/S: wish me luck esok. Aku dah bosan tahap cipan dah duduk kat rumah ni.

2 comments:

Nisa said...

abg
good luck la nah..akak hrp awk bjaye dpt keje wpun 2bulan saja,theheh

Nisa said...

abg lak..
cik abg...